استقلال و داستان تکراری زمین تمرین یزدانی – قاسمپور، فعلا منتفی است صادقی، اولین جداشده پرسپولیس در پایان فصل سید بندی مسابقات جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ مشخص شد | ایران در سید یک پخش زنده بازی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین سخندان: مسئولان استان برای نجات فوتبال خراسان رضوی پای کار بیایند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی پاری سن ژرمن و لی‌هاوره| پسران انریکه نمی‌بازند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و استون‌ویلا| پوچتینو همچنان در برزخ پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی!
سرخط خبرها

سکان‌دار مشهدی به‌دنبال صید مدال در قرقیزستان| رقابت بین‌المللی تیم ملی آلیش

  • کد خبر: ۹۲۶۰۰
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
سکان‌دار مشهدی به‌دنبال صید مدال در قرقیزستان| رقابت بین‌المللی تیم ملی آلیش
بعد از ۲ سال تعطیلی، بانوان آلیش‌کار راهی تورنمنت بین‌المللی شدند.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ تیم ملی کشتی آلیش زنان پس از گذشت ۲‌سال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا راهی مسابقات جایزه بزرگ ارکینبایف قرقیزستان شد تا بتواند به‌عنوان مدعی قهرمانی در آسیا از جایگاهش دفاع کند. بانوی مشهدی، سکان‌دار دختران ایرانی در این میدان بزرگ است و ملی‌پوش خراسانی در روز‌های آینده در جدال با آسیایی‌ها به‌دنبال مدال خواهد بود.

تیم ملی کشتی آلیش بانوان صبح روز شنبه راهی قرقیزستان شد. ملی‌پوشان از روز سه‌شنبه ۳۰‌آذر در رقابت‌ها شرکت می‌کنند و وزن‌کشی مسابقات نیز فردا دوشنبه انجام خواهد شد. آنا براتی به‌عنوان سرمربی، هدی نقیبی مربی و مونا میرزایی نیز به‌عنوان سرپرست، هدایت تیم ملی بانوان ایران را با ۶ ورزشکار برعهده دارند.

کارنامه دختران ایران در آلیش

تیم ملی کشتی آلیش زنان از چهارم دی۱۳۹۸ تاکنون به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو مسابقات داخلی و بین‌المللی در هیچ مسابقه دیگری شرکت نکرد. قرار بود مسابقات کشتی آلیش قهرمانی آسیا، اردیبهشت ۱۴۰۰ در قرقیزستان برگزار شود؛ اما به‌دلیل بحران کرونا به تعویق افتاد و بالاخره در روز‌های پایانی ۲۰۲۱ این رقابت‌ها آغاز شد.

آلیش‌کاران آخرین‌بار در مسابقات جهانی کشتی آلیش قزاقستان عنوان قهرمانی جهان را با یک طلا، نقره و برنز از آنِ خود کردند. تنها‌طلای این مسابقات از آنِ هانیه عاشوری شد؛ دختری که در فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی‌محلی فعالیت می‌کرد و با اعزام به سومین بازی‌های عشایری جهان در قرقیزستان در وزن ۹۰‌کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد.

بانوان ملی‌پوش در نخستین سال تشکیل تیم ملی کشتی، طعم قهرمانی را با کسب یک‌طلا، ۲‌نقره و ۲‌برنز در تورنمنت بین‌المللی آلیش در «مینسک» بلاروس در سال۹۴ چشیدند و در سال۹۵ در مسابقات جهانی آلیش در قرقیزستان با یک‌طلا، ۲ نقره و یک برنز به‌عنوان نایب‌قهرمانی نایل آمدند. آن‌ها در بازی‌های داخل سالن آسیا در ترکمنستان در سال۹۶ فقط به ۲ مدال برنز بسنده کردند و در همان سال در رقابت‌های جایزه بزرگ آلیش قرقیزستان یک مدال نقره و یک برنز به دست آوردند.

درباره مشهدی‌های تیم ملی

آنا براتی، مربی مشهدی و باتجربه رشته‌های جودو، آلیش، کشتی کلاسیک است که سال‌ها در کنار تیم‌های ملی مختلف حضور داشته است و در کشتی آلیش نیز یکی از قدیمی‌ها محسوب می‌شود. براتی که هم اکنون نایب‌رئیس بانوان هیئت کشتی خراسان رضوی و مربی تیم‌های آلیش و کشتی کلاسیک خراسان است، سال پیش از‌سوی علیرضا دبیر به‌عنوان سرمربی تیم ملی بانوان در رشته آلیش منصوب شد و چندین‌دوره اردوی تمرینی زیر‌نظر او برگزار شد.

او مهندس صنایع غذایی است و عضویت در تیم ملی جودو و آلیش را نیز در کارنامه دارد؛ اما بعد از آسیب‌دیدگی جدی در کتفش، از دنیای مبارزه و رقابت خداحافظی کرد.
این مربی مشهدی در مسابقات جهانی و آسیایی دوره‌های گذشته نیز در کنار تیم ملی بانوان بوده و تاریخ‌سازی کرده است، اما حالا دوباره در آستانه یک اتفاق مهم و درخشش بعد از ۲ سال وقفه و تعطیلی است.

محدثه حسینی، دختر کشتی‌گیر فریمانی است که سابقه حضور در اردو‌های ملی را دارد؛ اما بیشتر از آلیش، همه او را با حضور در تیم دختران ستاره هشتم در برنامه استعدادیابی عصر جدید می‌شناسند. او یکی از ده‌ها دختر عضو این تیم بزرگ خراسان بود که تا مرحله نهایی صعود کردند. او با توجه به توانایی‌های بدنی و قدرت در تیم ستاره هشتم حضور داشت و حالا راهی قهرمانی آسیا در رشته آلیش شده است و این شانس را دارد که اولین مدال آسیایی خود را به دست بیاورد.

سفر به مهد کشتی آلیش

قرقیزستان را به‌عنوان مهد این سبک از کشتی می‌دانند و آلیش در آنجا علاقه‌مندان زیادی دارد. آلیش رشته‌ای سنتی، محلی و منطبق بر فنون پهلوانی است که به آن «کشتی با شال» هم گفته می‌شود. قدمت آن به سال‌های بسیار دور در کشور‌های آسیای میانه، چون قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان بازمی‌گردد. دست هر‌دو‌طرف به کمربند وصل است و هر کشتی‌گیری دست از کمربند بردارد، امتیاز از دست می‌دهد. در طول مسابقه که ۳ دقیقه است، باید هر ۲ کشتی‌گیر، دست‌به‌کمربند، فن‌های خود را اجرا کنند. در این کشتی از پا نیز استفاده نمی‌شود.

سپیده بابایی، فاطمه فتاحی، محدثه حسینی، ریحانه گیلانی، مریم احمدی و هانیه عاشوری، ۶ آلیش‌کاری هستند که راهی این رقابت‌ها می‌شوند. هانیه عاشوری، دختر طلایی ایران در وزن به‌اضافه ۷۵‌کیلوگرم است که در مسابقات جهانی آلیش قزاقستان در سال۹۸ مدال طلا را به گردن آویخت و اینک در همین‌وزن در جایزه بزرگ قرقیزستان شرکت می‌کند. همچنین فاطمه فتاحی در وزن ۶۰‌کیلوگرم در جایزه بزرگ حضور می‌یابد. وی در مسابقات جهانی قزاقستان مدال نقره کسب کرد.

سپیده بابایی نیز نفر دوم وزن ۵۵‌کیلوگرم است که برای نخستین‌بار به مسابقات برون‌مرزی اعزام می‌شود. قرار بود یگانه غریب‌گشته، نفر اول این وزن در مسابقات قهرمانی کشوری، به این رقابت‌ها اعزام شود؛ اما وی مصدوم شد و انصراف داد و در‌نهایت بابایی راهی این مسابقات خواهد شد. محدثه حسینی نیز در وزن ۶۵‌کیلوگرم و ریحانه گیلانی در ۷۰‌کیلوگرم برای نخستین‌بار به جایزه بزرگ اعزام می‌شوند. مریم احمدی در وزن ۷۵‌کیلوگرم راهی این مسابقات خواهد شد، اما او در مسابقات قهرمانی جهان در قزاقستان موفق به مدال‌آوری نشد و در رده هفتم ایستاد. او در کارنامه‌اش ۲ برنز مسابقات داخل سالن ترکمنستان و بین‌المللی بلاروس و یک نقره جهانی قرقیزستان را ثبت کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->